Automatyczna skrzynia biegów to jedno z najważniejszych osiągnięć technologii motoryzacyjnej. Dla wielu kierowców jest to symbol komfortu i wygody. Jednak jak dokładnie działa ta skomplikowana maszyneria? Czy faktycznie eliminuje konieczność ręcznego przełączania biegów? W tym artykule zagłębimy się w świat automatycznych skrzyń biegów i rozwiejemy wszelkie wątpliwości.
Zobacz także: Samochód hybrydowy – co to za rodzaj auta i jak działa? Sprawdź, zanim kupisz!
Automatyczna skrzynia biegów, często nazywana skrzynią automatyczną bądź potocznie „automatem”, to rozwiązanie umożliwiający płynne i bezstopniowe zmienianie przełożeń w pojeździe. W odróżnieniu od manualnej przekładni, w której kierowca ręcznie wybiera odpowiedni bieg, w skrzyni automatycznej ten proces odbywa się bez udziału człowieka. Kierowca ma do dyspozycji jedynie dwa pedały – gaz i hamulec, a skrzynia sama zajmuje się zmianą biegów.
Podstawowym elementem sterującym automatyczną skrzynią biegów jest tzw. planetarna przekładnia. Jest to układ planetarny składający się z kilku zębatych elementów, które obracają się wokół siebie. Głównym celem tego układu jest tworzenie różnych przełożeń, które umożliwiają dostosowanie mocy generowanej przez silnik do aktualnych warunków jazdy. Planetarna przekładnia jest wspierana przez hydraulikę oraz elektronikę, które kontrolują proces zmiany biegów.
Obecnie na rynku spotkamy tradycyjne „automaty” (skrzynie hydrokinetyczne), włączając w to modele nawet o 8-9 przełożeniach, automatyczne skrzynie bezstopniowe (CVT) oraz zyskujące na popularności zautomatyzowane przekładnie mechaniczne (np. skrzynie dwusprzęgłowe).
Potrzebujesz finansowania samochodu? Sprawdź nasze propozycje: https://mamgo.pl/finansowanie
Aby zrozumieć, jak działa automatyczna skrzynia biegów, warto wiedzieć, jak wygląda proces zmiany biegów. W skrócie, jest to sekwencja kilku kroków, które mają na celu wybranie odpowiedniego przełożenia w zależności od aktualnych warunków jazdy. Oto podstawowe etapy procesu:
Wybór biegu początkowego: Skrzynia automatyczna startuje z danym biegiem początkowym (najczęściej „D” – Drive), co umożliwia pojazdowi ruszanie.
Pomiar parametrów: System monitoruje różne parametry, takie jak prędkość pojazdu, obroty silnika, położenie pedału gazu, ciśnienie oleju w skrzyni.
Decyzja o zmianie biegu: Na podstawie zebranych danych, elektronika automatycznej skrzyni biegów podejmuje decyzję o konieczności zmiany biegu w górę lub w dół.
Przełączenie biegu: Proces zmiany biegu polega na jednoczesnym wypuszczeniu jednego sprzęgła i włączeniu drugiego, co powoduje płynną zmianę przełożenia (w automatycznych skrzyniach dwusprzęgłowych). W trakcie tego procesu, prędkość obrotowa silnika jest dostosowywana do nowego biegu.
Kontrola płynności zmiany biegu: automatyczna skrzynia biegów dba o to, by zmiana biegu była jak najbardziej płynna i nieodczuwalna dla kierowcy i pasażerów.
Zobacz także:
Większość nowoczesnych automatycznych skrzyń biegów oferuje różne tryby pracy, które pozwalają kierowcy na dostosowanie zachowania przekładni do swoich preferencji lub warunków jazdy:
„D” (Drive): To tryb domyślny jazdy do przodu, w którym skrzynia automatyczna sama decyduje o zmianie biegów w zależności od potrzeb.
„P” (Park): Ten tryb służy do zatrzymywania pojazdu i blokowania kół. Jest używane podczas parkowania.
„N” (Neutral): W tym trybie skrzynia jest w luzie, co oznacza, że koła nie są blokowane i pojazd może się swobodnie przemieszczać, nie przenosząc napędu na koła.
„R” (Reverse): Tryb do jazdy do tyłu.
Tryby sportowe: W niektórych pojazdach można wybrać tryb sportowy, który pozwala na bardziej dynamiczną jazdę. Skrzynia zmienia biegi przy wyższych obrotach silnika, co sprawia, że pojazd przyspiesza dynamiczniej.
Automatyczna skrzynia biegów ma wiele zalet, które przyciągają kierowców na całym świecie. Oto niektóre z nich:
Komfort jazdy: Kierowcy nie muszą martwić się o ręczne przełączanie biegów, co sprawia, że jazda jest bardziej komfortowa, szczególnie w korkach i na dłuższych trasach.
Łatwość obsługi: Kierowcy nie muszą uczyć się obsługi manualnej skrzyni biegów, co ułatwia korzystanie z pojazdu.
Oszczędność paliwa: W niektórych przypadkach skrzynia automatyczna może być bardziej oszczędna niż manualna, dzięki precyzyjnemu zarządzaniu pracą silnika (np. skrzynie dwusprzęgłowe).
Bezpieczeństwo: Skrzynie automatyczne są często wyposażone w dodatkowe funkcje, takie jak asystent ruszania na wzniesieniach, co zwiększa bezpieczeństwo podczas jazdy.
Jednak automaty mają także pewne wady:
Wyższy koszt zakupu: Samochody z automatycznymi skrzyniami biegów są droższe niż te z manualnymi.
Wyższy koszt napraw: Jeśli dojdzie do awarii, naprawa automatycznej skrzyni może być kosztowna.
Mniejsza kontrola: Niektórzy kierowcy preferują większą kontrolę nad pojazdem, którą zapewnia manualna skrzynia.
Wyższe zużycie paliwa w starszych modelach: Starsze skrzynie automatyczne często nie są tak efektywne pod względem oszczędności paliwa jak nowoczesne.
Więcej na temat technologii motoryzacyjnych przeczytasz na mamgo.pl/blog/technologia
Automatyczna skrzynia biegów to jedno z ważniejszych osiągnięć w motoryzacji, które znacząco ułatwia życie kierowcom. Działa dzięki skomplikowanej technologii, która umożliwia płynne zmienianie biegów w zależności od warunków jazdy. Oferuje wiele zalet, takich jak komfort, łatwość obsługi i bezpieczeństwo, choć wiąże się także z pewnymi wadami, takimi jak wyższy koszt zakupu i napraw. Skrzynie automatyczne cieszą się coraz większą popularnością, a w wyższych segmentach rynku producenci od lat nie oferują już pojazdów z ręcznymi przekładniami.
Sprawdź też: Szybko i wygodnie – poznaj mamGO, platformę do zakupu i finansowania aut!
Źródło:
https://beztarcia.fuchs.com/motoryzacja/jak-dziala-automatyczna-skrzynia-biegow/
https://nauka.tvp.pl/75943619/jak-dziala-automatyczna-skrzynia-biegow
https://motofocus.pl/po-godzinach/58641/schemat-dzialania-automatycznej-skrzyni-biegow
Zadzwoń+48 519 988 355+48 22 134 00 08
Infolinia czynna:8:00 - 19:00 w dni robocze
Napisz do nas wiadomość
Otwórz formularzZnajdź odpowiedzi na pytania
Przejdź do FAQ