Decyzja o zakupie samochodu nowego czy używanego, zawsze wiąże się z wyborem rodzaju silnika. Jednym z częstszych dylematów, przed którym stają kierowcy, jest opcja diesla a benzyny. Jakie są różnice między tymi wersjami napędu i który z nich będzie lepszym wyborem?
Czym różni się diesel od benzyny? Oba paliwa otrzymywane są z ropy naftowej poprzez destylację i rafinację. Olej napędowy (popularnie nazywany dieslem) jest gęstszy i zawiera więcej węglowodorów. Benzyna ma ich mniej, ale za to jest bardziej lotna. Ponadto benzyna i diesel różnią się składem chemicznym, co wpływa na ich właściwości spalania i efektywność energetyczną. Jedną z kluczowych dysproporcji jest m.in. temperatura zapłonu. Ta pierwsza ma niższą temperaturę zapłonu (około -45°C), co oznacza, że łatwiej się zapala, zaś diesel zapala się przy około 55°C1.
Zobacz też: Samochody hybrydowe – najpopularniejsze i najnowsze modele
Podstawową różnicą między silnikami benzynowymi a wysokoprężnymi jest sposób zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Te pierwsze wykorzystują układ zapłonowy ze świecami zapłonowymi, które generują iskrę inicjującą zapłon. W przypadku diesli, zapłon następuje samoczynnie – powietrze jest sprężane do takiego stopnia, że jego temperatura wystarcza do zapalenia mieszanki paliwowej po wtryśnięciu paliwa.
Jednym z głównych argumentów za wyborem diesla jest jego niższe zużycie paliwa w porównaniu do silników benzynowych. Mają też wyższą sprawność cieplną, co oznacza, że potrafią przekształcić większą część dostarczonej energii w pracę. Typowa jednostka wysokoprężna wykorzystuje do 50% energii, podczas gdy silnik benzynowy osiąga sprawność cieplną maksymalnie na poziomie około 38%2.
Silniki diesla i benzynowe pracują w różnych zakresach obrotów. Wysokoprężne motory oferują wysoki moment obrotowy już od najniższych obrotów silnika i efektywnie pracują w zakresie około 1600-3200 obr/min, z maksymalnym zakresem do około 4500-5000 obr/min. Silniki benzynowe wymagają natomiast wyższych obrotów, aby osiągnąć pełnię swoich możliwości. Najefektywniej pracują w zakresie około 2500-5000 obr/min, a maksymalny zakres to około 7000 obr/min. W sportowych samochodach wersje benzynowe mogą osiągać nawet 9000 obr/min3.
Silniki benzynowe są zazwyczaj prostsze konstrukcyjnie niż diesle, co przekłada się na ich niższą awaryjność oraz niższe koszty potencjalnych napraw. Jednym z elementów, które są wrażliwe m.in. na jakość paliwa są wtryskiwacze. Innym elementem, który może być kosztowny w serwisie są filtr cząstek stałych lub reaktory katalityczne.
Zobacz także: Premiery aut elektrycznych w 2024 roku. Zobacz 10 najciekawszych elektryków
• Spalanie: Silniki diesla słyną z oszczędności, zużywając ok. 15-20% mniej paliwa niż wersje benzynowe. Wynika to z ich wyższej sprawności cieplnej.
• Moment obrotowy: Diesle oferują wyższy moment obrotowy już od niskich obrotów, co czyni je idealnymi do jazdy z przyczepą lub na stromych wzniesieniach. Popularne benzyny potrzebują wyższych obrotów, aby uzyskać większą moc.
• Zakres pracy: Diesle pracują w niższym zakresie obrotów (1600-3200 obr/min), a benzyny w wyższym (2500-5000 obr/min). Wersje benzynowe są bardziej dynamiczne i lepiej nadają się do sportowej jazdy4.
• Hałas i wibracje: Diesle generują więcej hałasu i wibracji niż motory benzynowe, co może wpływać na komfort jazdy.
• Awarie: Silniki diesla mogą być bardziej awaryjne, szczególnie w przypadku pokonywania krótkich dystansów i częstego odpalania/gaszenia.
• Koszty: Silniki wysokoprężne są droższe w zakupie, a ich naprawa może wiązać się z wyższymi wydatkami.
• Emisje spalin: Nowoczesne diesle spełniają rygorystyczne normy emisji spalin, jednak starsze modele mogą emitować więcej szkodliwych substancji.
• Roczny przebieg: Jeśli pokonujesz rocznie co najmniej 15 000 km, oszczędności na paliwie diesla mogą zrekompensować wyższy koszt zakupu.
• Typ nadwozia: W przypadku SUV-ów czy aut terenowych, wyższy moment obrotowy diesla może być jego atutem. Benzyna sprawdzi się lepiej w autach sportowych i kompaktowych.
Więcej na temat technologii motoryzacyjnych przeczytasz na mamgo.pl/blog/technologia
Decyzja o wyborze między dieslem a benzyną powinna być uzależniona od sposobu użytkowania samochodu. Jeśli planujesz pokonywać długie dystanse, głównie na trasach szybkiego ruchu i autostradach, diesel może być bardziej ekonomicznym wyborem ze względu na niższe spalanie i lepszą wydajność przy stałych, wysokich prędkościach. Natomiast jeśli samochód będzie głównie użytkowany w mieście, praktyczniejszym wyborem będzie silnik benzynowy. Te ostatnie są też mniej podatne na awarie przy częstym ruszaniu i podczas jazdy na krótkich dystansach. Oferują także bardziej komfortową i cichszą jazdę w warunkach miejskich. Pamiętajmy, że zakup samochodu to często inwestycja na lata. Warto więc poświęcić czas na analizę wszystkich aspektów i wybrać silnik, który najlepiej odpowiada Twoim potrzebom.
Dowiedz się więcej o ofercie pojazdów oraz wygodnych narzędziach finansowych na mamGO.pl
1 https://pl.wikipedia.org/wiki/Olej_nap%C4%99dowy
2 https://decydent.pl/diesel-czy-benzyna/
3 https://deler.pl/artykuly/artykul/diesel-czy-benzyna-jaki-silnik-bedzie-lepszym-wyborem
Zadzwoń+48 519 988 355+48 22 134 00 08
Infolinia czynna:8:00 - 19:00 w dni robocze
Napisz do nas wiadomość
Otwórz formularzZnajdź odpowiedzi na pytania
Przejdź do FAQ