Ranking najbardziej ekonomicznych aut 2025 powstał w oparciu o jasno określone kryteria. W zestawieniu uwzględniono wyłącznie modele z silnikami benzynowymi oraz wysokoprężnymi (diesla), z całkowitym pominięciem pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Analiza opiera się na oficjalnych danych producentów dotyczących średniego zużycia paliwa w cyklu mieszanym (WLTP), a także na powszechnych opiniach kierowców, odzwierciedlających realne spalanie w warunkach codziennej jazdy.
Liderem zestawienia wśród modeli benzynowych został Hyundai i10 1.0 MPI – kompaktowe, lekkie auto, które świetnie odnajduje się w warunkach miejskich, gdzie niskie spalanie i zwinność mają kluczowe znaczenie. Z kolei, analizując segment diesli, analogiczne miejsce zajęła Skoda Octavia 2.0 TDI, wyróżniająca się bardzo niskim zużyciem paliwa w trasie i sprawdzająca się w długodystansowej eksploatacji.
Warto też zauważyć, że realne oszczędności nie zawsze zaczynają się od spalania – mogą też wynikać z rozsądnego podejścia do zakupu auta. Dlatego na końcu artykułu uwzględniono zestawienie samochodów używanych z niskim spalaniem, dostępnych w budżecie do 50 tys. zł, które mogą stanowić alternatywę dla nowych modeli z salonu.