Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu (SCT) w Warszawie to ważna zmiana dla kierowców. Od 1 lipca 2024 r. do strefy będą mogły wjeżdżać tylko pojazdy spełniające określone normy emisji spalin. Jednak nie wszyscy kierowcy będą musieli się do tego stosować. Kto może liczyć na wyjątki i ulgi?
Wprowadzenie SCT w Warszawie (SCT) to ważna zmiana dla kierowców. Od 1 lipca 2024 r. do Strefy Czystego Transportu wjazd będą miały tylko pojazdy spełniające określone normy emisji spalin. Oznacza to, że wjazd do SCT będzie zabroniony dla samochodów osobowych wyprodukowanych przed 1997 r. (benzyna) lub 2006 r. (diesel).
Sprawdź także: Warszawa walczy ze smogiem! Rusza Strefa Czystego Transportu
Jednak nie wszyscy kierowcy będą musieli się stosować do nowego prawa. W SCT obowiązywać będą również wyjątki i ulgi. Do Strefy Czystego Transportu bez względu na normę emisji spalin wjazd będą miały:
pojazdy specjalne, takie jak karetki pogotowia, straż pożarna czy policja,
pojazdy historyczne, które mają co najmniej 30 lat i są zarejestrowane w Urzędzie Miasta Stołecznego Warszawy,
pojazdy osób niepełnosprawnych, które są odpowiednio oznakowane.
motocykle.
Dodatkowo, osoby, które do końca 2023 r. ukończą 70 lat, a przed 1 stycznia 2024 r. byli właścicielami swoich pojazdów, będą wyłączone bezterminowo z zasad Strefy Czystego Transportu.
Co najważniejsze, do 2027 r. z zasad obowiązujących w SCT zwolnieni będą nie tylko mieszkańcy strefy, ale wszystkie osoby opłacające podatek i zameldowane w stolicy. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r.
Osoby, które korzystają z wyjątków, muszą uzyskać nalepkę SCT do umieszczenia na przedniej szybie auta, wraz z wnioskiem o jej wydanie. Wymagane będzie złożenie dokumentów adekwatnych dla danego wyjątku, szczegółowo opisanych w uchwale.
Aby uzyskać nalepkę SCT, należy złożyć wniosek w Urzędzie Miasta Stołecznego Warszawy. Można go złożyć osobiście, pocztą lub przez Internet.
imię i nazwisko właściciela pojazdu,
adres zamieszkania właściciela pojazdu,
numer rejestracyjny pojazdu,
rodzaj pojazdu,
datę produkcji pojazdu,
rodzaj wyjątku lub ulgi, z którego chce skorzystać właściciel pojazdu.
dowód rejestracyjny pojazdu,
dokument potwierdzający prawo do zwolnienia lub ulgi, np. zaświadczenie
o niepełnosprawności,
zaświadczenie o zameldowaniu w Warszawie,
zaświadczenie o złożeniu zeznania podatkowego w Warszawie w minionym roku.
Wniosek o wydanie nalepki SCT jest bezpłatny.
W pierwszym etapie strefy, od 1 lipca 2024 r., do SCT będą mogły wjeżdżać tylko pojazdy benzynowe spełniające co najmniej normę Euro 2 lub pojazdy z silnikiem Diesla spełniające co najmniej normę Euro 4. Oznacza to, że zakaz wjazdu obejmie około 2 proc. samochodów osobowych w Warszawie.
Należy również podkreślić, że komunikacja miejska będzie mogła poruszać się po Strefie Czystego Transportu. Pojazdy do tego wytypowane również będą nisko- i zeroemisyjne.
W drugim etapie strefy, od 1 stycznia 2028 r., do strefy będą mogły wjeżdżać tylko pojazdy benzynowe spełniające co najmniej normę Euro 5 lub pojazdy z silnikiem Diesla spełniające co najmniej normę Euro 6. Oznacza to, że zakaz wjazdu obejmie około 8 proc. samochodów osobowych w Warszawie.
Kierowcy, którzy nie będą mogli spełnić wymagań SCT, będą musieli rozważyć wymianę pojazdu na bardziej ekologiczny lub rezygnację z wjazdu do strefy.
Wprowadzenie SCT ma szansę znacząco poprawić jakość powietrza w Warszawie. Szacuje się, że do 2025 r. strefa doprowadzi do redukcji połowy samochodowych emisji pyłów zawieszonych (PM) oraz do redukcji emisji tlenków azotu (NOX) w 2027 r. – to od 6 do 9 lat wcześniej niż w scenariuszu bazowym zakładającym brak strefy. Oznacza to, że SCT może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka chorób układu oddechowego, układu krążenia oraz nowotworów.
Dowiedz się więcej o ofercie pojazdów oraz wygodnych narzędziach finansowych na mamGO.pl https://mamgo.pl/
Źródło:
Zadzwoń+48 519 988 355+48 22 134 00 08
Infolinia czynna:8:00 - 19:00 w dni robocze
Napisz do nas wiadomość
Otwórz formularzZnajdź odpowiedzi na pytania
Przejdź do FAQ