Mężczyzna ładujący samochód elektryczny na stacji ładowania – elektromobilność w praktyce, program Mój Elektryk 2.0 (NaszEauto)

Autor zdjęcia: Getty Images

Z końcem stycznia 2025 r. zakończył się program dopłat w ramach programu „Mój elektryk”. Czy ta popularna forma na dofinansowanie do auta elektrycznego będzie miała kontynuację? Odpowiedź to tak, choć nie obyło się bez zmian. Jedną z nich jest nazwa nowego programu, która z Mój Elektryk, zmieniła się na NaszEauto. Jak zatem wygląda dopłata do elektryka dla firm w 2025 roku? Zobaczmy!


Dofinansowanie na samochód elektryczny w 2025, czyli NaszEauto


Z końcem stycznia Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) poinformowało o planowanym uruchomieniu programu „NaszEauto”. Została także podana kwota przeznaczona na dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych kategorii M1 (samochody osobowe - do 8 miejsc plus kierowca). Wynosi ona łącznie 1,6 mld zł, które pochodzą ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności Polski (KPO).


Dofinansowanie do auta elektrycznego – podstawowe informacje o programie NaszEauto


Podstawowe założenia nowego programu dopłat do elektryka dla firm i nie tylko, przedstawiają się następująco:

  • Nabór wniosków w programie „NaszEauto” rozpoczął się 3 lutego 2025 roku.

  • Maksymalna kwota wsparcia to 40 tys. zł.

  • O dotacje do zakupu, leasingu, wynajmu długoterminowego mogą starać się osoby fizyczne oraz osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

  • Do wsparcia kwalifikują się wyłącznie nowe samochody elektryczne kategorii M1, wcześniej niezarejestrowane, z przebiegiem do 6 tyś. km i których cena nie przekracza 225 tys. zł netto.


Jakiej wysokości dopłaty do elektryków dla firm będzie można otrzymać?


Leasing to jedna z popularniejszych i chętniej wybieranych metod finansowania samochodu w przedsiębiorstwie. Co ważne skorzystanie z leasingu nie wyklucza uzyskania dopłaty do elektryków dla firm. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku najmu długoterminowego. W przypadku tych form finansowania i wyboru auta elektrycznego podstawowa kwota wsparcia dla osób fizycznych i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą wynosi 30 tys. zł. Dodatkowo w przypadku zezłomowania samochodu spalinowego kategorii M1 dotacja dla osób fizycznych wzrośnie o 5 tys. zł, a dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą o 10 tys. zł.


Jak uzyskać dofinansowanie samochodu elektrycznego w leasingu?


Pierwszym krokiem, by uzyskać dopłatę do elektryka, jest wybór modelu dopasowanego do potrzeb i oczekiwań oraz zgodnego z wymaganiami, o których piszemy powyżej. Następnie złożenie wniosku o leasing i podpisanie umowy. Wybierając auto elektryczne i chcąc skorzystać z programu „NaszEauto” należy pamiętać o limicie dla maksymalnej ceny pojazdu, który wynosi 225 tys. zł netto (bez VAT).

Pojazd musi zostać zarejestrowany, posiadać ubezpieczenie OC, a także AC. W przypadku leasingu zazwyczaj te formalności są dopełniane przez leasingodawcę. Istotne jest, żeby uzyskać dofinansowanie w ramach omawianego programu na jednoosobową działalność, to na polisie musi być wskazane, że pojazd przeznaczony jest do celów zarobkowych lub ubezpieczonym musi być jednoosobowa działalność gospodarcza, a nie osoba fizyczna.

Po podpisaniu umowy leasingowej lub wynajmu długoterminowego należy dokonać zapłaty opłaty wstępnej i załatwić wszystkie niezbędne formalności łącznie z odbiorem pojazdu. Wymagane jest by umowa leasingu lub wynajmu obejmowała okres co najmniej dwóch lat od momentu odbioru auta.


Ostatnim krokiem jest złożenie wniosku, wraz z niezbędnymi dokumentami do NFOŚiGW. Te można składać wyłącznie online z wykorzystaniem platformy Generator Wniosków o Dofinansowanie dostępne na stronie:https://gwd.nfosigw.gov.pl.


Dofinansowanie NaszEauto a podatek VAT


Nowa odsłona programu wspierającego i promującego zakupy i użytkowanie pojazdów elektrycznych wprowadza ujednolicone zasady przyznawania dotacji, niezależnie od sposobu odliczania VAT. Podatek VAT nie będzie już kosztem kwalifikowanym, a maksymalna kwota dotacji odnosi się do ceny netto pojazdu.

W programie, który dla wielu będzie określany mianem: Mój Elektryk 2.0 (czyli NaszEauto) maksymalna cena samochodu kwalifikującego się do dotacji wynosi 225 000 zł netto (276 750 zł brutto). Co za tym idzie, kwota limitu jest identyczna niezależnie od tego, czy beneficjentem jest osoba fizyczna, firma, czy przedsiębiorca odliczający VAT.


Mój elektryk – jakie auta warto rozważyć?


Na rynku jest dostępnych obecnie wiele modeli, od różnych producentów, pojazdów z napędem elektrycznym. Wartym podkreślenia jest fakt, że nie są to pojazdy z jednej kategorii czy grupy. Auta z napędem elektrycznym można znaleźć zarówno pośród dużych SUVów, kompaktowych crossoverów, jak i reprezentacyjnych limuzyn.


Samochód kategorii M1 – czyli jaki?


Pojazdy kategorii M to pojazdy silnikowe (także z silnikiem, lub silnikami elektrycznymi) zaprojektowane i skonstruowane głównie do przewozu osób i ich bagażu. Kategoria M1 obejmuje pojazdy mające nie więcej niż osiem miejsc siedzących poza miejscem siedzącym kierowcy. W cenie do 225 000 zł netto, na stronie mamGO można znaleźć wiele pojazdów elektrycznych. Dzięki temu każdy znajdzie odpowiednie auto z ekologicznym napędem.


Elektromobilność a program NaszEauto


Samochód elektryczny to bardzo dobry wybór, szczególnie jeśli cenisz ekologiczne podejście, nowoczesne technologie i poruszasz się głównie w mieście. Dzięki dotacjom pozyskanie samochodu elektrycznego może być jeszcze bardziej opłacalne.


Źródło:

https://www.gov.pl/web/elektromobilnosc/o-programie

https://www.gov.pl/web/nfosigw/zmiany-w-programie-doplat-do-samochodow-elektrycznych

Kontakt

Masz pytanie?

Zadzwoń+48 519 988 355+48 22 134 00 08

Infolinia czynna:8:00 - 19:00 w dni robocze

Napisz do nas wiadomość

Znajdź odpowiedzi na pytania

Przejdź do FAQ