Premiery aut elektrycznych w 2024 roku. Zobacz 10 najciekawszych elektryków
Rynek elektromobilności rozwija się w zawrotnym tempie. W 2023 roku liczba zarejestrowanych aut elektrycznych w Polsce przekroczyła 50 tysięcy1, a prognozy na ten rok są jeszcze bardziej optymistyczne. Sprawdź, jakich premier elektryków nie możesz przegapić w 2024 roku!
Jaka jest liczba aut elektrycznych w Polsce i co czeka nas na rynku elektryków?
Najbliższa przyszłość zapowiada się całkiem obiecująco. Jaka będzie elektromobilność w 2024 roku w Polsce? Rynek elektrycznych aut stale rośnie, a coraz więcej producentów oferuje modele w różnych segmentach cenowych. Polska nie pozostaje w tyle. Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) z końca grudnia 2023 r., w Polsce zarejestrowanych było łącznie 57 065 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV – Battery Electric Vehicle)1. Przez 12 miesięcy ubiegłego roku ich liczba zwiększyła się o 23 651 sztuk, tj. o 52% więcej niż w 2022 r1. Podobną dynamikę ma rozbudowa infrastruktury ładowania oraz sektor technologii i innowacji1.
Na naszym rynku dostępnych jest już ponad 100 elektrycznych modeli, a liczba ta stale rośnie. Wzrostowi popularności BEV sprzyja nie tylko presja ze strony ustawodawców, ale także coraz lepsze osiągi i technologie. Nadchodzący rok może okazać się przełomowy, ponieważ na rynek wkraczają chińscy producenci. Oferują oni przystępne cenowo modele, które mogą zmienić wizerunek drogich aut elektrycznych, których średnia cena wynosi 280 tys. zł2. Dodatkowo jednym z najważniejszych wydarzeń 2023 roku było ogłoszenie Tesli Model Y najpopularniejszym nowym samochodem w Europie. Niewątpliwie dowodzi to, że kierowcy coraz częściej stawiają na elektromobilność.
Jakie nowości samochodowe czekają na nas w 2024 roku? Możemy spodziewać się wielu interesujących debiutów. Wśród nich znajdziemy zarówno modele znanych marek, jak i zupełnie nowe propozycje – chińskie auta elektryczne w Polsce najpewniej przestaną należeć do rzadkości. Więcej o nich przeczytasz w artykule: 10 chińskich marek samochodów, które warto kupić.
10 najciekawszych premier aut elektrycznych w 2024 roku
Nadchodzący rok przyniesie sporo nowości na rynku motoryzacyjnym. Pasjonaci elektromobilności z pewnością z niecierpliwością wyczekują niektórych modeli. Jedno jest pewne – koncerny pracują w pocie czoła, by zaoferować klientom coś, czego nie mają konkurenci. Przedstawiamy dziesięć propozycji premier aut elektrycznych w 2024, których nie możesz przegapić:
Citroen ë-C3,
Fiat Panda,
Ford Explorer EV,
Hyundai Ioniq 5 N,
KIA EV3,
Opel Crossland,
Peugeot e-5008,
Renault 5 E-Tech,
Skoda Elroq,
Volkswagen ID.7 Tourer.
Sprawdź też: Szybko i wygodnie – poznaj mamGO, platformę do zakupu i finansowania aut!
Citroën ë-C3
Citroen ë-C3 to nowy, elektryczny model, który łączy w sobie nowoczesny design, praktyczne rozwiązania i zasięg do 320 km. W cenie od 110 650 zł za wersję You oferuje silnik elektryczny o mocy 113 KM i baterię o pojemności 44 kWh. Wymiary ë-C3 to 4015 mm długości, 1746 mm szerokości i 1570 mm wysokości. Bagażnik ma pojemność 310 litrów. Design ë-C3 upodobnił się do crossovera, a prześwit zwiększył się do 163 mm. W kabinie dominuje 10,25-calowy ekran dotykowy systemu infotainment, a zamiast wirtualnych zegarów mamy wyświetlacz head-up.
Fiat Panda
Elektryczny brat Citroëna C3, który oferuje podobne parametry techniczne (zasięg do 320 km, silnik o mocy 113 KM) i atrakcyjny wygląd. Przystępna cena oraz dostępność silnika spalinowego w gamie sprawiają, że jest to idealny wybór dla osób szukających praktycznego i ekonomicznego auta do miasta.
Ford Explorer EV
Kompaktowy elektryczny SUV, który jest bliźniaczą konstrukcją Volkswagenów ID.4 i ID.5, czyli bazuje na platformie MEB. Zasięg 500 km, szybkie ładowanie (od 10% do 80% w 25 minut) i możliwość wyboru napędu na tylną lub obie osie czynią go interesującym samochodem, także do dłuższych podróży. Bryła pojazdu zdradza pokrewieństwo z VW, jednak design przedniego i tylnego pasa jest już charakterystyczny dla Forda. Również kabina różni się od tej stosowanej przez koncern z Wolfsburga. Na desce rozdzielczej dominuje centralny, pionowo umieszczony wyświetlacz systemu SYNC4, którego kąt pochylenia można zmieniać w zakresie 30 stopni. Ceny na rynku niemieckim startują od niespełna 45 tys. euro.
Hyundai Ioniq 5N
W styczniu 2024 debiutował topowy Hyundai Ioniq 5N, pierwszy elektryk ze sportowej linii N. Samochód rozwija 609 KM i 740 Nm, a w trybie Grin Boost nawet 650 KM i 770 Nm. Przyspieszenie od 0 km/h do 100 km/h zajmuje 3,4 s, a prędkość maksymalna wynosi 260 km/h. Ioniq 5N korzysta z baterii o pojemności 84 kWh i architektury 800V, co pozwala na ładowanie od 10% do 80% w zaledwie 18 minut. W kabinie znajdziemy sportową kierownicę N z konfigurowalnymi przyciskami N, fotele kubełkowe oraz funkcję N Drift Optimizer, pozwalającą na kontrolowany drift. Samochód ma też funkcje N e-shift i N Active Sound+. Stymulują one pracę przekładni DCT oraz dźwięk 2-litrowej jednostki z i30 N.
Kia EV3
Miejski SUV, a w zasadzie uterenowiony hatchback z napędem elektrycznym, który wyróżnia się przestronną kabiną i innowacyjnymi materiałami, w tym mycelium, czyli tworzywem wykonanym z grzyba o strukturze podobnej do korzenia. Funkcja V2L (Vehicle to Load) pozwala na zasilanie urządzeń zewnętrznych energią z akumulatora trakcyjnego. Konkurencyjna cena (około 150 tys. zł) i minimalistyczna kabina z dwoma dużymi wyświetlaczami pod wspólną taflą szkła to główne atuty nowej Kii. Głównym rywalem modelu EV3 będzie Volvo EX30.
Opel Crossland
Zapoznając się z premierami aut elektrycznych aut w 2024 roku, nie należy zapominać o tej nowości. Elektryczny brat Citroëna C3 Aircross, który oferuje przystępną cenę, zasięg około 320 km i silnik o mocy 113 KM. Dostępny również w wersji spalinowej. Samochód będzie dzielić komponenty, w tym platformę SCP z nowym Citroënem C3 oraz C3 Aircross.
Opel Frontera
Opel powróci do nazwy Frontera, ale tym razem nie będzie to terenówka, lecz następca miejskiego crossovera Crossland w wersji elektrycznej. Auto pomieści do 7 osób w 3 rzędach siedzeń i będzie bazowało na platformie SCP, czyli tej samej co np. Citroën C3 Aircross. Frontera jako pierwsze auto z gamy, będzie miała nowe logo – Opel Blitz.
Potrzebujesz finansowania samochodu? Sprawdź nasze propozycje: https://mamgo.pl/finansowanie
Peugeot e-5008
Peugeot 5008 wkracza w nową erę z modelem opartym na platformie STLA Medium koncernu Stellantis. Ta zaawansowana platforma umożliwia zastosowanie mocnego napędu elektrycznego i pojemnych baterii, zapewniając wysokie osiągi. Już podstawowy wariant 5008 oferować ma zasięg ponad 500 km, a dla tych, którzy pragną jeszcze więcej, dostępna będzie odmiana Long Range z zasięgiem zbliżonym do 700 km. Klienci będą mieli do wyboru wersje z napędem na przednią lub obie osie, a moc silnika będzie się wahać od 213 do 320 KM. III generacja modelu 5008 ujrzy światło dzienne w sierpniu 2024 roku.
Renault 5 E-Tech
Elektryczna legenda w stylu retro, która łączy w sobie przystępną cenę (od ok. 25 000 euro), zasięg do 400 km i doskonałe prowadzenie. Producent twierdzi, że będzie to najlepiej prowadzące się auto w swoim segmencie. Dostępna będzie również sportowa wersja Alpine A290. Renault 5 E-Tech zastąpi model Zoe, a bazować będzie na platformie CMF-B EV, która oferuje większą elastyczność i możliwości kreowania karoserii. Nowe Renault ma być dostępne z dwoma wariantami baterii: 40 kWh i 52 kWh.
Volkswagen ID.7 Tourer
W 2024 roku do oferty Volkswagena dołączy elektryczne kombi ID.7 Tourer. Będzie to pierwsze elektryczne kombi tej marki. Produkcja modelu ruszy w fabryce w Emden w Niemczech, razem z liftbackiem ID.7. Bagażnik będzie miał pojemność od 545 do 1714 litrów. Parametry jednostki napędowej to 286 KM i 550 Nm momentu obrotowego, a pojemność baterii to 77 kWh netto w wersji Pro lub 86 kWh w wersji Pro S. Wariant Pro S zapewni nawet 700 km zasięgu. Samochód będzie miał napęd na tylną oś, ale w przyszłości pojawi się też wersja GTX z napędem na obie osie. Cena bazowego modelu ID.7 Pro w Polsce rozpoczyna się od 284 290 zł.
Škoda Elroq
Nasze zestawienie premier elektrycznych aut w 2024 roku zamyka Škoda Elroq. To elektryczny SUV o długości około 4,5 m, który będzie pozycjonowany poniżej Enyaqa. Będzie to pierwszy z 6 nowych elektryków Škody, który ma rywalizować m.in. z Fordem Explorerem EV. Škoda Elroq bazuje na projekcie w stylu Modern Solid, znanym z koncepcyjnego modelu 7S, a aerodynamika będzie odgrywać kluczową rolę w jego wyglądzie.
Nowe trendy w elektromobilności: co czeka nas w 2024 roku?
Rok 2024 na pewno przyniesie kilka usprawnień w elektromobilności. Przygotowaliśmy zestawienie 3 najważniejszych czynników, które naszym zdaniem będą miały szczególny wpływ na wzrost popularności elektryków.
Zwiększenie zasięgu i mocy
Jednym z najważniejszych trendów w elektromobilności jest stały wzrost zasięgu i mocy aut elektrycznych. W 2024 roku możemy spodziewać się modeli, które będą w stanie pokonać na jednym ładowaniu nawet 500 km, a ich moc będzie przekraczać 300 KM – w przypadku wielu popularnych modeli. To z pewnością przekona do elektryków osoby, które do tej pory obawiały się ograniczonego zasięgu BEV.
Przykłady modeli o zasięgu powyżej 600 km:
Tesla Model 3 Long Range (do 626 km),
Mercedes-Benz EQS (do 784 km),
BMW iX (do 630 km).
Rozwój infrastruktury ładowania
Jednym z głównych wyzwań dla rozwoju elektromobilności jest wciąż niewystarczająca infrastruktura ładowania. W 2024 roku możemy spodziewać się dalszego rozwoju sieci uzupełniania energii, zarówno w miastach, jak i na trasach szybkiego ruchu. Planowana jest również budowa szybkich ładowarek na autostradach, co ułatwi podróżowanie na dłuższych dystansach. Obecnie w Polsce funkcjonują 5933 ogólnodostępne punkty ładowania pojazdów elektrycznych (3282 stacji). 26% z nich to szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 74% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PSPA oraz PZPM1.
Nowe technologie
W 2024 roku możemy się również spodziewać wdrażania nowych, innowacyjnych technologii w obszarze elektromobilności, np. baterii litowo-siarkowych czy ogniw słonecznych montowanych na dachach samochodów. Te technologie mogą zrewolucjonizować rynek i sprawić, że auta elektryczne staną się jeszcze bardziej wydajne, przyjazne dla środowiska oraz tańsze w produkcji.
Przykłady nowych technologii, które są stale rozwijane:
Baterie litowo-siarkowe: wyższa gęstość energii i niższe koszty produkcji w porównaniu do baterii litowo-jonowych.
Ogniwa słoneczne: doładowywanie baterii podczas postoju na słońcu.
Wodorowe ogniwa paliwowe: alternatywny sposób napędu aut elektrycznych, wykorzystujący wodór.
Zobacz także: Samochód hybrydowy – co to za rodzaj auta i jak działa? Sprawdź, zanim kupisz!
Rok 2024 rokiem elektromobilności?
Wszystko wskazuje na to, że tak właśnie będzie, przynajmniej w Polsce. W roku 2024 możemy spodziewać się wielu premier aut elektrycznych o większych zasięgach i mocy silników, a także rozwoju infrastruktury ładowania. Nowe technologie mogą zrewolucjonizować rynek i sprawić, że elektryki staną się jeszcze bardziej popularne. Można pokusić się o stwierdzenie, że samochody elektryczne są przyszłością transportu.
Dowiedz się więcej o ofercie pojazdów oraz wygodnych narzędziach finansowych na mamGO.pl.
1https://pspa.com.pl/2024/informacja/licznik-elektromobilnosci-podsumowanie-2023-r-w-sektorze-zeroemisyjnego-transportu/
2https://www.money.pl/gospodarka/278-tys-zl-za-elektryka-polska-w-ogonie-europy-6950564876139360a.html