Zakup pierwszego samochodu dla młodego kierowcy to zawsze duże wydarzenie. Pod wpływem emocji i podekscytowania łatwo jednak o kosztowną wpadkę. Kiepski stan techniczny, drogie części zamienne, niepraktyczne wyposażenie — to tylko kilka z wielu pułapek. Jaki samochód dla początkującego kierowcy wybrać, by uniknąć nieprzyjemności?
Każdy kierowca dobrze pamięta moment odebrania prawa jazdy kat. B. To z jednej strony ulga po stresującym egzaminie, a z drugiej — ekscytacja. Z zakupem pierwszego auta nie warto jednak się spieszyć. Na rynku wtórnym dostępnych jest bowiem wiele tanich samochodów do 10 tysięcy złotych, które tylko z pozoru wyglądają atrakcyjnie. W rzeczywistości mogą być mocno wyeksploatowane lub wręcz niebezpieczne w użytkowaniu. Świeżo upieczony kierowca może nie wykryć poważnych wad lub usterek.
Wybór pierwszego samochodu to przeżycie dla każdego kierowcy. Łatwo ulec wysokiej mocy silnika, bogatemu wyposażeniu czy sportowej stylistyce samochodu. Niestety, to właśnie wśród takich samochodów łatwo trafić na minę. Zbyt narowisty silnik może być trudny do opanowania dla świeżo upieczonego kierowcy, a za sportowym designem auta często idzie pogorszona widoczność. Niewłaściwy wybór auta utrudni więc nabywanie doświadczenia, a dodatkowo może wygenerować ogromne koszty eksploatacji. Czym więc kierować się podczas zakupu pierwszego auta?
Tuż po zdaniu egzaminu prawa jazdy doświadczenie kierowcy jest niewielkie. Prawdziwym testem jest jazda w ruchu miejskim, gdy już nie można liczyć na pomoc instruktora. Jest jednak sposób na to, by się zabezpieczyć — pomogą w tym nowoczesne systemy bezpieczeństwa czynnego, które wspierają kierowcę w razie nieplanowanych zdarzeń.
Podstawą jest oczywiście ABS, ESP czy poduszki powietrzne, ale we współczesnych samochodach wspierają kierowcę także te bardziej zaawansowane technologie, np. system monitorowania martwego pola, asystent pasa ruchu czy system awaryjnego hamowania. Oprócz tego przydatne są systemy ułatwiające jazdę, np. kamera cofania czy czujniki parkowania.
Rodzaj napędu teoretycznie nie ma znaczenia, a przynajmniej nie podczas codziennej jazdy. Odgrywa jednak ważną rolę w podbramkowych sytuacjach, gdy samochód traci przyczepność. W takim przypadku najłatwiejszy do opanowania jest zazwyczaj samochód z przednim napędem. Ma on tendencję do podsterowności, czyli uślizgu przednich kół. Odruchowe wciśnięcie pedału hamulca może więc pomóc. Większe ryzyko generuje auto z napędem na tył, który może powodować nadsterowność — uślizg kół tylnej osi. Ta jest jednak bardziej podstępna, bo wyjście z niej wymaga czasem dodania gazu i dociążenia tyłu samochodu.
Jak na tym tle wypada napęd 4x4? Jest on niewątpliwie prostszy do kontroli na śliskiej nawierzchni i ułatwia ruszanie z miejsca. Może jednak dawać złudne wrażenie lepszej kontroli nad pojazdem, co w złych warunkach drogowych jest bardzo niebezpieczne. Droga hamowania aut jest taka sama, niezależnie od rodzaju napędu.
To jaki kupić samochód dla początkującego kierowcy uzależnione jest często od budżetu. Najtańsze w zakupie są zazwyczaj wersje benzynowe o niewielkiej pojemności. Zaletą benzynowych silników jest też tania eksploatacja — są dużo mniej skomplikowane niż jednostki wysokoprężne, a zatem i tańsze w naprawie. Jeśli jednak dysponujesz większym budżetem, dobrym wyborem jest hybryda. Napęd hybrydowy świetnie sprawdza się w mieście, a tryb elektryczny ułatwia jazdę w korkach. Silnik Diesla może się sprawdzić wówczas, gdy zamierzasz pokonywać długie trasy i duże dystanse.
Więcej o porównaniu silników spalinowych przeczytasz w artykule: Diesel czy benzyna – jaki silnik wybrać?
Warto jednak pamiętać, że rodzaj silnika ma drugorzędne znaczenie. Dużo bardziej przydatna jest automatyczna skrzynia biegów. Bez pedału sprzęgła i lewarka skrzyni biegów jeździ się wygodniej oraz nie ma ryzyka, że auto zgaśnie na światłach. Z drugiej strony manualna skrzynia pozwala szlifować umiejętność zmiany biegów. Wybór należy do młodego kierowcy.
Kolejny punkt, o którym nie można zapomnieć, to całkowite koszty eksploatacji. Skupianie się wyłącznie na cenie zakupu nie ma sensu — mnóstwo dodatkowych wydatków może dojść już po nabyciu samochodu. Im wyższy segment auta i bogatsze wyposażenie, tym z reguły większe koszty utrzymania. Z tego względu początkującym kierowcom poleca się najczęściej kompaktowe samochody miejskie segmentu B lub C.
Nowe auto dla młodego kierowcy ma sens z wielu powodów. Pierwszy z nich to bezpieczeństwo — nowy pojazd jest w pełni sprawny i nie ma ryzyka zakupu powypadkowego egzemplarza. Często jest też wyposażony w najnowsze systemy bezpieczeństwa i wspomagania jazdy, które kilkanaście lat temu jeszcze nie były powszechne. To oczywiście dużo większy wydatek, ale nowoczesne formy finansowania pozwalają na korzystanie z nowego samochodu bez inwestowania dużej gotówki.
Poniżej znajdziesz propozycje rozsądnych cenowo samochodów dla młodego kierowcy. Są to kompaktowe, popularne modele, których eksploatacja nie należy do najdroższych. Skupiliśmy się także na tym, by były to możliwe mało awaryjne modele. Na pasjonujące, ale kapryśne auta przyjdzie jeszcze czas. Jaki mały samochód dla początkującego kierowcy wybrać?
1. Toyota Yaris
Produkowana od 1999 roku Toyota Yaris to popularny wybór wśród początkujących kierowców. Ma kompaktowe wymiary, dzięki czemu idealnie nadaje się do miejskiej dżungli. Oprócz tego japoński producent znany jest z bezawaryjności, co ma duże znaczenie z perspektywy młodego kierowcy.
2. Volkswagen Golf
Polacy kochają Volkswagena Golfa. Nie bez przyczyny, wszak jest on łatwo dostępny, niedrogi w eksploatacji, a naprawy podejmie się każdy mechanik. Dla świeżego kierowcy plusem jest też tańsze ubezpieczenie OC w porównaniu do innych aut z grupy ryzyka, np. BMW Serii 3.
3. Audi A3
Kompaktowe Audi to propozycja dla osób, które szukają auta z segmentu premium. Choć Audi A3 ma wiele cech wspólnych z Golfem, oferuje zazwyczaj lepsze wyposażenie. Marka znana jest dodatkowo z wysokiej jakości wykonania oraz produkcji bezpiecznych samochodów. Od 2020 roku produkowana jest czwarta generacja modelu.
4. Opel Astra
Opel Astra to czołowy konkurent Volkswagena Golfa, który przez lata wyróżniał się nieco bardziej atrakcyjną stylistyką. Jest to jeszcze mocniej zaakcentowane w najnowszej generacji, z charakterystycznym pasem przednim Opel Vizor. To też pierwsza generacja Astry dostępna w wersji hybrydowej (PHEV) i elektrycznej.
Porada: elektryfikacja samochodów postępuje coraz sprawniej. Przyjazna infrastruktura dla elektryków w miastach sprawia, że kierowcy, nie tylko młodzi, decydują się na ekologiczne silniki. Warto zwrócić uwagę na nie, chociażby ze względu na elektromobilność co pozwala znacząco zmniejszyć finansowy wkład własny.
5. Hyundai i30
Samochody południowokoreańskiego producenta od wielu lat znane są z dobrego stosunku ceny do jakości. Po rewolucji technologicznej z okolic 2007 roku jakość samochodów Hyundaia stoi na wysokim poziomie, podobnie jak bliźniaczej Kii.
Nie musisz kupić auta za gotówkę, by cieszyć się jazdą fabrycznie nowym modelem. Elastyczne formy finansowania pozwalają rozłożyć zakup na wiele lat lub korzystać z niego niczym z platformy streamingowej. W mamGO znajdziesz wiele samochodów dostępnych w ramach wynajmu długoterminowego lub kredycie samochodowym (RRSO 13,22 %*). Sprawdź sam i wybierz samochód swoich marzeń już dziś!
*Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) dla kredytu samochodowego z kosztem na zakup pojazdu dostępnego na platformie mamGO wynosi 13,22%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów kredytu) 67 540 zł, całkowita kwota do zapłaty przez konsumenta 94 242,72 zł, oprocentowanie stałe w skali roku 10,59%, całkowity koszt kredytu 26 702,72 zł (w tym: prowizja 3 309,46 zł, odsetki 23 393,26 zł), 66 miesięcznych rat równych w wysokości 1 427,92 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 18.10.2024 r. na reprezentatywnym przykładzie: Kredyt na zakup pojazdu w cenie 121 660 zł, z wpłatą własną 54 120 zł.
Kredytu samochodowego udziela BNP Paribas Bank Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie 01-211 przy ul. Kasprzaka 2 zarejestrowanego w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem 0000011571, posiadający NIP 526-10-08-546 oraz kapitał zakładowy w wysokości 147.799.870 zł w całości wpłacony. Dostępność kredytu oraz warunki kredytowania zależą od wyniku oceny zdolności kredytowej klienta dokonanej przez Bank BNP Paribas Bank Polska S.A. z siedzibą w Warszawie.
Właścicielem i udostępniającym Platformę mamGO jest BNP Paribas Group Service Center S.A. z siedzibą w Warszawie przy ul. Grzybowskiej 78, 00-844 Warszawa. Podmiotem zawierającym umowy wynajmu jest Arval Service Lease Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Wołoskiej 24, 02-672 Warszawa.
Źródła:
https://www.autodna.pl/blog/pierwszy-samochod-dla-mlodego-kierowcy/
https://club.autodoc.pl/magazin/top-8-aut-dla-poczatkujacego-kierowcy
https://rankomat.pl/samochod/pierwszy-samochod-dla-mlodego-kierowcy
https://mubi.pl/poradniki/samochod-dla-mlodego-kierowcy/
Zadzwoń+48 519 988 355+48 22 134 00 08
Infolinia czynna:8:00 - 19:00 w dni robocze
Napisz do nas wiadomość
Otwórz formularzZnajdź odpowiedzi na pytania
Przejdź do FAQ