Elektromobilność05.11.20255 min czytaniaAutor: BNP Paribas GSC

Hybryda vs plug-in – którą wybrać?

Samochód hybrydowy plug-in podczas ładowania
autor zdjęcia: Getty Images

Rynek motoryzacyjny przechodzi jedną z największych rewolucji w historii. Silniki spalinowe powoli ustępują miejsca nowoczesnym technologiom hybrydowym i elektrycznym, a kierowcy stają często przed wyborem: klasyczna hybryda czy hybryda plug-in? Choć oba rozwiązania łączą w sobie cechy napędów spalinowych i elektrycznych, to różnią się sposobem działania, zasięgiem, kosztami użytkowania i przeznaczeniem. Sprawdź, które z nich lepiej dopasuje się do Twojego stylu jazdy i codziennych potrzeb.

Hybryda kontra plug-in – co je łączy, a co dzieli?

Zarówno klasyczna hybryda (HEV), jak i hybryda typu plug-in (PHEV) łączą w sobie dwa źródła napędu – silnik spalinowy i elektryczny. Oba rozwiązania mają wspólny cel: zmniejszyć zużycie paliwa i emisję spalin, zapewniając jednocześnie komfort jazdy znany z tradycyjnych samochodów. Jednak kluczowa różnica tkwi w sposobie ładowania baterii i stopniu wykorzystania energii elektrycznej do napędu. 

 

Klasyczna hybryda ładuje się sama, czyli podczas jazdy, głównie dzięki systemowi rekuperacji, który odzyskuje energię z hamowania. Z kolei hybryda typu plug-in, jak sama nazwa wskazuje, wymaga podłączenia do gniazdka lub stacji ładowania i zmagazynowania energii w akumulatorze trakcyjnym. Dzięki temu może przejechać na samym prądzie nawet kilkadziesiąt i więcej kilometrów. 

 

Zobacz też: 10 chińskich marek samochodów, które warto kupić

Jak działa klasyczna hybryda (HEV)?

Hybrydy HEV, np. takie jak Toyota Corolla Hybrid czy Honda Jazz e:HEV, to auta, które łączą tradycyjny silnik benzynowy z niewielkim silnikiem elektrycznym i baterią trakcyjną o małej pojemności. System automatycznie decyduje, kiedy korzystać z energii elektrycznej, a kiedy z paliwa. W praktyce kierowca nie musi robić nic – samochód sam zarządza źródłami energii, dążąc do maksymalnej oszczędności. 

 

Taki napęd najlepiej sprawdza się w mieście, gdzie częste hamowanie i ruszanie pozwala efektywnie odzyskiwać energię. Dzięki temu klasyczne hybrydy zużywają często mniej niż 5 litrów paliwa na 100 km. To rozwiązanie bezobsługowe, które nie wymaga ładowania z zewnętrznej sieci – wystarczy tankować i jeździć – przekonują branżowi eksperci.

Jak działa hybryda plug-in (PHEV)?

Hybryda plug-in (PHEV), czyli hybryda z wtyczką, to z kolei rozwiązanie łączące cechy samochodu elektrycznego i spalinowego w bardziej zaawansowanej formie. W odróżnieniu od HEV, auto typu plug-in posiada większy akumulator, który można naładować z gniazdka domowego lub publicznej ładowarki. Na w pełni naładowanej baterii samochód może pokonać od 40 do nawet 100 i więcej kilometrów bez użycia paliwa. 

 

To wystarczający dystans, by codziennie dojeżdżać do pracy, na zakupy czy odwozić dzieci do szkoły – dodajmy całkowicie bez emisyjnie. W trasie, gdy energia elektryczna się wyczerpie, auto płynnie przełącza się na tryb hybrydowy, korzystając z silnika spalinowego i dodatkowo wspomagając się elektrycznym. Dzięki temu hybryda PHEV łączy zalety elektryka w mieście i klasycznej hybrydy w trasie. 

 

Zobacz też: Jak sprawdzić VIN?

Hybryda czy plug-in – różnice w użytkowaniu

Pod względem wygody użytkowania, klasyczna hybryda ma przewagę. Nie trzeba pamiętać o ładowaniu, planować podróży pod kątem dostępności ładowarek ani czekać, aż bateria się „napełni”. Wsiadasz i jedziesz – to prostota, która sprawdza się w codziennym życiu. Plug-in wymaga nieco więcej zaangażowania. Aby w pełni korzystać z jego potencjału, trzeba ładować akumulator regularnie, najlepiej codziennie po powrocie do domu. 

 

Bez tego hybryda z wtyczką zacznie zużywać więcej paliwa niż zwykła hybryda, bo będzie „wozić ze sobą” ciężki, rozładowany akumulator. Z kolei jeśli istnieje dostęp do ładowarki i jeździmy głównie po mieście, plug-in potrafi być niemal tak tani w eksploatacji jak „elektryk”.

Osiągi, spalanie i ekologia – która hybryda wygrywa?

Hybrydy klasyczne zapewniają niskie spalanie, szczególnie w ruchu miejskim. Średnio zużywają od 4 do 5 litrów benzyny na 100 km (w zależności od modelu i jego napędu), co czyni je jednym z najbardziej ekonomicznych rozwiązań spalinowych. PHEV natomiast potrafi zejść nawet do 1–2 litrów na 100 km, ale tylko przy regularnym ładowaniu baterii trakcyjnej. 

 

W trybie spalinowym spalanie wzrasta, szczególnie przy jeździe autostradowej. Pod względem emisji spalin, plug-in ma przewagę – w mieście może poruszać się wyłącznie na prądzie, nie emitując CO₂. Dla wielu kierowców to kluczowy argument, zwłaszcza w kontekście rozwijających się stref czystego transportu w polskich miastach. 

 

Zobacz też: Warszawska Strefa Czystego Transportu: kto może wjechać bez mandatu?

Koszty eksploatacji i serwis – co się bardziej opłaca?

Koszt zakupu klasycznej hybrydy jest niższy – zazwyczaj od kilkunastu do kilkudziesięciu procent w porównaniu z plug-inem. Mniejsze baterie i prostsza konstrukcja przekładają się też na niższe koszty serwisowe. W dodatku klasyczne hybrydy uchodzą za jedne z najmniej awaryjnych samochodów na rynku, co potwierdzają raporty niezawodności. 

 

Hybrydy plug-in są droższe w zakupie, ale ta różnica może się zwrócić przy codziennym ładowaniu w domu – energia elektryczna jest znacznie tańsza niż benzyna. Warto jednak pamiętać, że po kilku latach bateria PHEV może wymagać serwisu lub wymiany, co generuje dodatkowe koszty.

Którą hybrydę wybrać: klasyczną czy plug-in?

Ostateczny wybór zależy od stylu jazdy i dostępu do ładowania. Jeśli codziennie pokonujesz krótkie dystanse po mieście i możesz ładować auto w garażu, hybryda plug-in będzie idealna. Pozwoli ona jeździć praktycznie za grosze i bez emisyjnie. 

 

Natomiast jeśli często podróżujemy w trasy lub nie mamy gdzie ładować samochodu, klasyczna hybryda okaże się bardziej praktyczna i tańsza w utrzymaniu. To rozwiązanie, które nie wymaga też żadnych kompromisów ani zmian przyzwyczajeń – po prostu wsiadasz i jedziesz. 

 

Potrzebujesz finansowania samochodu? Sprawdź nasze propozycje: https://mamgo.pl/finansowanie

 

 

Źródło:

 

1 https://www.shell.pl/biznesowi/karta-paliwowa/blog/hybryda-plug-in-co-to-znaczy-i-czym-charakteryzuje-sie-tego-typu-auto.html?

2 https://www.autogt.pl/blog-hybrydy-roznice/?gad_source=1&gad_campaignid=21195001902&gbraid=0AAAAAqx69J56_gzeMs-sSxsekaFULwKO-&gclid=Cj0KCQjw9JLHBhC-ARIsAK4PhcrAcM-wwmjmggclujYsk7ca_V4B1JmD0fuHY1xiil7XxLRe1iajI7caAlEUEALw_wcB

Kontakt

Masz pytanie?

Zadzwoń+48 519 988 355+48 22 134 00 08

Infolinia czynna:8:00 - 19:00 w dni robocze

Napisz do nas wiadomość

Znajdź odpowiedzi na pytania

Przejdź do FAQ